Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Práve v tomto momente (v piatok večer o 19:00) sa na slávnostnom vyhlásení v Podkroví Slovenského múzea dizajnu, za účasti ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR Petra Plavčana, zástupcov partnerov, mediálnych partnerov a ďalších významných hostí, odovzdali všetky ceny. Medzinárodná porota v zložení Peter Hajdin (SK), spolumajiteľ reklamnej agentúry Komplot Advertising, Severin Filek (AT), riaditeľ Design Austria a teoretik dizajnu, Pavel Choma (SK), grafický dizajnér, pedagóg a majiteľ grafického štúdia Ateliér Choma, Andrej Krátky (SK), grafický dizajnér a spolumajiteľ reklamnej agentúry Creative Department, Klára Kvízová (CZ), grafická dizajnérka, zakladateľka časopisu Živel a majiteľka grafického štúdia ReDesign, Martin Pecina (CZ), knižný grafik, typograf a člen dozornej rady Únie grafického dizajnu a Sonia de Puineuf (FR), historička umenia a grafického dizajnu, vyberala víťazov zo 134 prác, ktoré postúpili do finále.
Národnú cenu za komunikačný dizajn 2016 medzinárodná porota udelila knižnej edícii Rudolf Sloboda grafického dizajnéra Borisa Meluša pre klienta vydavateľstvo Slovart. Podľa poroty ide o odvážny počin v kontexte súčasného knižného trhu na Slovensku. Dizajn edície predstavuje jasný a presvedčivý vizuálny názor. Odkazy a citácie 60. rokov 20. storočia sú v spojitosti s menom autora primerané a vhodné. Celkový dojem z edície pritom nie je prvoplánové retro, naopak, stáva sa nadčasovým. Takéto knihy vizuálne nezostarnú, ale stanú sa z nich ikony klasického dizajnu. Na celej edícii porota ocenila jednoduchosť, skvelé prepojenie obsahu a formy a čisté typografické kompozície. Aj napriek tomu, že edícia ešte nie je ukončená, zdá sa, že sa to v tomto prípade podarilo dokonalo. Ide o typografickú prácu, ktorá zaujme nielen odborníkov, ale (čo je najdôležitejšie) posúva hranice mainstreamového vnímania širokej verejnosti. Porota ocenila aj príkladné technologické a polygrafické spracovanie publikácií.
Národná cena za experimentálny komunikačný dizajn 2016 patrí projektu Balustráda na Farských schodoch v Žiline, od autorskej štvorice Marcel Benčík, Peter Lényi, Ondrej Marko a Marián Lucký pre klienta OOCR Malá Fatra. Porota ocenila monumentálny spôsob komunikácie s verejným priestorom a architektúrou mesta prostredníctvom kovovej typografie, zakomponovanej do architektonicky čistej balustrády. Autori ukázali ako možno pomocou jednoduchých čísiel sprostredkovať obrovský počet informácií o meste a najmä o ľuďoch, ktorí v ňom žili, žijú a budú žiť. Porotu tiež zaujala miera interaktivity diela. Monumentálne kovové panely s číselnými znakmi predstavujú pre okoloidúcich rébus, ktorého riešenie si prečítajú, až keď vystúpia po schodoch k samotnému dielu. Za zmienku stojí aj kombinácia použitého šablónového písma od slovenského autora (Ondrej Jób) a kovového materiálu, ktorý časom nedegraduje, ale zreje a odoláva vonkajším vplyvom. Dielo je neopozerané a vtipné.
Cenu ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR za študentský komunikačný dizajn získala dizertačná práca Súčasná tvorba písma na Slovensku. Dizajn textovej rodiny písma autora Samuela Čarnokého z Technickej univerzity v Košiciach (pedagóg Marian Oslislo). Dielo podľa medzinárodnej poroty výrazne presahuje bežne očakávané hranice dizertačnej práce. Ocenila tiež výnimočný, vyspelý a profesionálny prístup v oblasti výskumu a vlastnej tvorby.
Cenou za komunikačný dizajn 2016 boli tento rok ocenené dva projekty. Publikácia Cvernovka od Martina Mistríka je podľa poroty profesionálne spracovaným príbehom bývalej cvernovej továrne v plynutí času. Okrem histórie a architektúry sa venuje spoločnosti, mestu, súčasnosti a novej funkcii – osídleniu kreatívnou komunitou. Základný vizuálny štýl tvorí jednoduchá, žlto-čierna farebnosť, odkazujúca na industriálny charakter tematiky. Zvolený font Urban Grotesk má svojím názvom a charakterom evokovať mestskú tému. Celý obsah je vyskladaný na pomyselnej časovej osi, ktorá čitateľa nebadane vedie naprieč knihou. Väčšina textu a mnoho fotografického materiálu vzniklo práve kvôli knihe, pričom sa využil najmä potenciál kreatívnej komunity Cvernovky, o ktorom rozpráva celá tretina knihy. Nový kreatívny koncept televízneho identu programových služieb RTVS – Jednotky a Dvojky z dielne pražského štúdia Oficina porotu zaujal spôsobom, akým autori dokázali pracovať s existujúcim logom inštitúcie. Prisvojili si jeho minimálnu časť (dvojbodku) a hravým, kreatívnym spôsobom z nej vyťažili maximálny efekt. Vo výsledku sa nevtieravo snúbi kvalitná typografia s vtipnou a inteligentnou animáciou. Štúdio Oficina odviedlo do detailu prácu, ktorú verejnoprávne médium so širokospektrálnym programom potrebuje. Pri takomto diele je dosah práce dizajnéra zvlášť rozsiahly nakoľko výsledok jeho práce vidia milióny ľudí denne. Porota preto tiež vyzdvihuje zodpovedný prístup autorov i klienta k vedomej kultivácii verejného priestoru.
Nový kreatívny koncept televízneho identu programových služieb RTVS – Jednotky a Dvojky z dielne pražského štúdia Oficina:
Cenu poroty si tento rok za kolekciu prác v oblasti multimediálneho komunikačného dizajnu odniesli Veronika Obertová a Michaela Čopíková z OvéPictures. Porotu zaujala rozmanitosť, nekonvenčná invencia a široký rozsah kreativity diel týchto autoriek, ktorých kvalita je vždy na vysokej úrovni.
Cenu ministra kultúry SR za prínos pre rozvoj komunikačného dizajnu na Slovensku a v zahraničí má Peter Biľak, rešpektovaný grafický dizajnér, typograf, autor niekoľkých druhov písiem, vydavateľ a pedagóg, ktorý pôsobí v Holandsku.
Na základe odporúčania odbornej obce nominovala porota na Cenu ministra hospodárstva SR pre spoločnosť, organizáciu, ktorá svojím profesionálnym prístupom prispieva k rozvoju komunikačného dizajnu – Slovenskú národnú galériu a vydavateľstvo Artforum. Slovenská národná galéria je príkladom profesionálneho prístupu k budovaniu inštitucionálnej vizuálnej identity prostredníctvom systematickej spolupráce s grafickými dizajnérmi. Vydavateľstvo Artforum je zase príkladom profesionálneho prístupu k vizuálnemu spracovaniu kníh a publikácií. Minister hospodárstva SR využil možnosť ceny neudeliť v zmysle štatútu súťaže, obom nominovaným Slovenské centrum dizajnu odovzdáva diplom o nominácii odbornej poroty.
Ocenenie má aj multimediálny projekt LookBook Jána Šicka, ktorý vznikol pre Slovak Fashion Council a spája v sebe tlačený a premietaný obraz. Získal Cenu novinárov, ktorí ho ako víťaza vybrali počas prvého dňa výstavy finalistov Národnej ceny za komunikačný dizajn 2016.
Víťaz kategórie študentský komunikačný dizajn získava mesačný rezidenčný pobyt v unikátnom kreatívnom priestore Nova Iskra v Belehrade vďaka partnerovi súťaže Creative Industry Košice. Vďaka partnerovi súťaže – Goetheho inštitút v Bratislave – má víťaz kategórie experimentálny komunikačný dizajn zabezpečený pobyt v Berlíne spojený s účasťou v jednom z kreatívnych kurzov Berlin Summer University of theArts. Držiteľky Ceny poroty získavajú vďaka Pixel Federation účasť na unikátnom dvojdňovom pražskom evente Splash, v rámci ktorého sa koná množstvo prednášok, workshopov a sprievodných podujatí pre 2D, 3D grafikov a animátorov. Všetci autori dizajnu víťazných diel získavajú od partnera Úradu priemyselného vlastníctva darčekové poukazy na Poradenstvo v priemyselnoprávnej oblasti. Všetci ocenení tiež získajú predplatné časopisu Designum 2016.
Výstavu finalistov Národnej ceny za komunikačný dizajn 2016 môžete navštíviť do 10. júla 2016 v priestoroch galérie Satelit a v Podkroví Slovenského múzea dizajnu. Pripravených je aj niekoľko sprievodných podujatí vrátane prezentácií ocenených autorov.
Zhrnutie výsledkov Národnej ceny za komunikačný dizajn 2016:
Národná cena za komunikačný dizajn 2016:
Edícia Rudolf Sloboda
dizajn: Boris Meluš
klient: vydavateľstvo Slovart
Národná cena za experimentálny komunikačný dizajn 2016:
Balustráda na Farských schodoch, Žilina
dizajn: Marcel Benčík, Peter Lényi, Ondrej Marko, Marián Lucký
klient: OOCR Malá Fatra, Žilina
Cena ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR za študentský komunikačný dizajn:
Súčasná tvorba písma na Slovensku. Dizajn textovej rodiny písma
dizajn: Samuel Čarnoký
škola: Technická univerzita, Košice
pedagóg: Marian Oslislo
Cena za komunikačný dizajn 2016:
Publikácia Cvernovka
dizajn: Martin Mistrík
a
Nový kreatívny koncept televízneho identu programových služieb RTVS – Jednotky a Dvojky
dizajn: Oficina, s. r. o., Praha
klient: RTVS, Bratislava
Cena poroty:
OvéPictures: Veronika Obertová a Michaela Čopíková
Cena ministra kultúry SR:
Peter Biľak
Nominácie odbornej poroty na Cenu ministra hospodárstva SR:
Slovenská národná galéria
Artforum
Cena novinárov:
LookBook
Dizajn: Ján Šicko
Klient: Slovak FashionCouncil
Cena verejnosti:
Skvost, verbálna a vizuálna identita značky, Brooch Couture with Grace/2015
Dizajn: Mikina Dimunová
Klient: Skvost, s. r. o., Bratislava
Za podklady ďakujeme Slovenskému centru dizajnu.