Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Stolička, ktorá je určená na krátkodobé sedenie do verejných priestorov nás zaujala vzhľadom, estetikou prírodného kompozitného materiálu a ergonómiou. Stolička sa skladá z dvoch častí - sedáku z lisovaného sena zmiešaného s eko pojivom a z podnože z tvarovaného nerezového drôtu. Jednoduchosť riešenia podporuje predpäté tvarové ("suché") spojenie oboch prvkov s možnosťou využitia stohovania.
Hlavným cieľom práce bolo vymyslieť a navrhnúť ekologickú stoličku z biodegradovateľného materiálu (zo sena) a poukázať tak na prístup tvorby produktov šetrný k životnému prostrediu.
Cieľovou skupinou produktu sú priestory s kultúrnou, alebo vzdelávacou funkciou (kultúrne centrá, galérie, co-workingy, vzdelávacie a spoločenské centrá). Stolička by mala byť primárne využívaná na krátkodobé sedenie väčších skupín osôb, s častým využitím hromadného stohovania.
Ergonómia sedenia bola navrhnutá na krátkodobé sedenie po dobu kratšiu ako 20 minút. Pri sedení kolmom na šírku sedacej časti je poloha sedenia určená prioritne na odpočinok. Pri sedení pozdĺž oblúku sedacej časti v rozkročnej polohe (ktorá bola inšpirovaná spôsobom sedenia na koni) umožňuje tento spôsob správnejšie držanie chrbtice a väčšiu koncentráciu napríklad pri diskusii alebo počúvaní rečníka.
Eko materiál - sedacia časť je vyrobená zo sena (alternatívne iných prírodných materiálov) a celulózového lepidla. Materiál je lisovaný za vysokého tlaku vo forme.
Tvarové spojenie - podstavec a sedacia časť, sú vzájomne prepojené predpätým tvarovým spojom. Drôt je vložený do vyfrézovanej drážky sedacej časti.
Skladovateľnosť - jednoduchá manipulácia vďaka nízkej hmotnosti a možnosť stohovania umožňujú toto sedenie použiť tam, kde bude potrebná častá manipulácia a skaldnosť stoličky.
Postery:
Inšpirácia
Dôležitou úlohou nielen pre dizajnérov je začať myslieť a tvoriť ekologicky. Navrhovať produkty tak, aby neničili to, čo nám tu z prírody ešte zostalo. Vytvárať návrhy, ktoré pre životné prostredie nebudú žiadnou záťažou a používať pri tom materiály, ktoré sú čo z najväčšej časti prírodné a organicky rozložiteľné. Jedným z takých materiálov môže byť napríklad seno. Obyčajná usušená tráva, ktorá nepotrebuje počas svojho rastu žiadnu starostlivosť. Špeciálnym spracovaním môžeme vytvoriť materiál, ktorý nám prinesie veľa nových možností.
Lúky sú výsledkom obhospodarovania krajiny, ktoré trvá už niekoľko stáročí. Keby sa tak nestalo, strednú Európu by z väčšej časti pokrýval les. Slovensko je plné lúk, naša krajina je pestrá a rozmanitá. Bohužiaľ, počet zvierat, ktoré sa v minulosti pásavali na týchto pasienkoch, prudko klesol. Lúky už nie sú udržiavané a kosené. Seno, ktoré slúžilo ako potrava a podstielka pre zvieratá v zimnom období už nemá svoje využitie.
Pasienky, kde sa ešte pred pár rokmi pásavali stáda kráv rýchlo zarastajú malinčím, kríkmi a mladými stromami. Pohlcuje ich les a to je obrovská škoda. Mení sa vzhľad krajiny.
Na lúke v Slovenskom raji medzi Stratenou a Hrabušicami je lúka kde sa na metri štvorcovom nachádza až 74 druhov vyšších rastlín. Je ojedinelá aj tým, že vďaka tomuto pestrému porastu kvitne nepretržite 4 mesiace. Táto lúka nemá obdoby ani ďaleko za hranicami Slovenska. Je jedna z najbohatších v Európe. Okrem obyčajnejších tráv a kvetov rastú na lúke aj vzácne orchidey a ľalie. Napríklad ľalia cibuľkonosná, ktorá je chránený a ohrozený druh. Môžete na nej nájsť až 50 druhov motýľov, dokonca tu zoológovia našli dva celkom neznáme druhy chrobákov. Keby sa táto lúka prestala kosiť hrozí jej rýchly zánik.
Existuje veľa dôvodov, prečo by bolo viac než prospešné nájsť pre tento materiál nové využitie. Spracovaním sena technologickým procesom, ktorý spočíva v lisovaní sena zmiešaného s ekologickým pojivom, vzniká biomasa, ktorú je možné tvarovať do najrozličnejších foriem. V tejto práci je použitá na sedaciu časť minimalistickej taburetky. Jej tvar bol inšpirovaný lúkou, presnejšie kopcom alebo terénom krajiny. Tvar je jednoduchý, zachováva v sebe čistotu prírody samotnej. Slamená sedacia časť je tvarovo spojená s oceľovými drôtmi, ktoré vytvárajú nohy stoličky. Už v minulosti boli tieto dva materiály prepojené. Všetky pracovné činnosti na lúkach boli vykonávané pomocou nástrojov ako sú kosy, vidly a hrable. Okrem drevených nástrojov sa neskôr používali práve tie kovové. Boli pevnejšie a odolnejšie. Z určitého pohľadu by kombinácia týchto dvoch materiálov mohlo pripomínať aj toto spojenie lúky s ľudovými nástrojmi.
Podklady: Ján Forgáč