Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Obnovou domu v Havelskej ulici sa autori z ateliéru Qarta Architektura zaoberali deväť rokov. Stavba s románskym základom vyžadovala citlivý prístup, podložený komplexným štúdiom súvislostí. Pamiatkovo chránený dom sa nachádza v Pražskej pamiatkovej rezervácii, ktorá je súčasťou svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.
V druhej polovici dvadsiateho storočia dom chátral. Jeho záchranu umožnil majiteľ, ktorý pôsobí v zahraničí. Zadaním pre architektov bola komplexná obnova stavby a prinavrátenie funkcie nájomného domu, čo je vo vyľudňujúcej sa štvrti, postihnutej "turistickým priemyslom" a krátkodobým ubytovaním, dobrou správou. Potomkovia pôvodných majiteľov si tiež priali dôstojnú a kvalitnú obnovu nehnuteľnosti.
História
Najstaršie zmienky o stavbe pochádzajú z polovice 14. storočia, z tej doby je doložený prejazd / ulica vedúca domom. Ide o typológiu tzv. domu nad ulicou, ktorá v Prahe nie je príliš častá. Bežne oddelené prvky tvoria jeden celok, ktorý sa zachoval dodnes. Historické veduty ukazujú na pozoruhodný vývoj tejto symbiózy - v neskorom stredoveku domy stoja okolo priechodu, v ranom baroku je už ulica vstavaná do jedného z nich. Posledná rozsiahla neskoroklasicistická prestavba domy aj s ulicou zjednotila pod jednu strechu a fasádu. Napriek tomu sa jedná o nehomogénnu zrastlicu rôznych historických stavieb a prestavieb.
V priebehu storočí sa zachovalo aj množstvo rôznych názvov: Dům u Zahrádků, U Černé zahrádky, U Cortésiů, Kožný dům, Lederhaus, Tandelmarkt a Bazar. Mená poukazujú na premenu funkcie z bytového domu na obchodný dom čase raného baroka a späť na nájomný dom v čase klasicizmu.
Architektonický koncept
"Dlouhá historie stavby je provázána řadou okolností, které se v čase poměrně složitě odvíjely, ovlivňovaly její podobu a funkci. Stala se tak architektonickou asambláží mnoha epoch - po staletí tu probíhal přirozený proces postupného přestavování. Odkrývání historických vrstev nám tak přineslo mnohá překvapení a pochopitelně vyvolalo otázky týkající se dobových stavebních přístupů v konstrukcích i detailech. Pozornost vyžadovala zvláště řemeslná provedení stavebních detailů. Atmosféra domu je neopakovatelná, proto jsme přemýšleli, jak sem přinést nové vrstvy tak, aby ji nenarušily a zároveň odrážely současný přístup. A to jak při využití technologií a materiálů, tak při koncipování nových principů v konstrukcích a tvarosloví," uvádza architekt David Wittassek.
Autori rekonštrukcie sa rozhodli pre koncept založený na odhaľovaní a estetizovaní skrytých historických vrstiev, ktoré potom postavili do kontrastu s novými architektonickými prvkami. Ako jednotiaci element pre nich zvolili ich materialitu - kov, sklo a betón. Od nových podláh v románskych pivniciach, cez priznané zvyšky gotického lomeného oblúka na fasáde po klasicistický krov. Tento princíp bol aplikovaný v celej rekonštrukcii. Povrchy v interiéroch tvoria škrabané omietky odhaľujúce vrstvy predchádzajúcich výmalieb. Historický relikt sa tak transformoval na nový estetický element.
Dvere a okná boli zdokumentované a reštaurované. Pôvodné segmenty kvetinovej výmaľby na obložkách autori hrdo prezentujú. Nové prvky, ako sú kúpeľne a WC, boli do objektu vložené ako minimalistické bloky, ktoré sa podľa možnosti historických konštrukcií nedotýkajú. Vymenené trámy krovu si ponechali prirodzenú materialitu a sú jasne rozpoznateľné od pôvodného dreva. Na klasicistické obdĺžnikové schodisko architekti nadviazali novými betónovými ramenami. Tie sú odstúpené od nosnej steny a kotvené len v niekoľkých bodoch. V podkroví vznikli atypické byty.
Zastrešenie dvorov
Autorom sa podarilo vyhľadať historickú dokumentáciu zastrešenia hlavného dvora nad priechodom. Nitovaná konštrukcia s presklenou strechou bola z bezpečnostných dôvodov sňatá po bombardovaní Prahy v roku 1945. Súčasná rekonštrukcia obnovila zastrešenie dvora v upravenej podobe, s historizujúcou estetikou nitovanej priehradovej konštrukcie podľa zachovanej dokumentácie. Zastrešenie nad malým dvorom bolo reštaurované, sklenené zastrešenie okrúhleho klasicistického schodiska obnovené.
Existujúca vrstva
Detailný prieskum určil, čo je “nedotknuteľné“ a nutné reštaurovať intaktným spôsobom. Do tejto kategórie spadali fasády, výplne otvorov, stolárske a zámočnícke výrobky. V dome sa zachovali tiež pôvodné omietky, keramické podlahy a drevené masívne podlahy (tzv. viedenské kríže). Ďalej historické stropné trámy, konštrukcia stropov a krovu, kamenárske časti ako schodisko, ostenie alebo dlažby.
Nová vrstva
Obytná funkcia je pre centrálnu časť Prahy dôležitá. Jednotlivé podlažia budú aj naďalej slúžiť na bývanie, na prízemí sa nachádzajú priestory pre reštauráciu či hostinec. Dom bol pôvodne koncipovaný ako priechodný, čo sa podarilo zachovať aj po rekonštrukcii. Jedným zo základných pilierov renovácie preto bolo nové zastrešenie dvorov.
Vzhľadom na štandardy 21. storočia bolo potrebné vykonať zmeny napríklad v umiestnení toaliet a kúpeľní. Podkrovie bolo zobytnené, pribudol do neho nový prístup, pričom ostala zachovaná pôvodná konštrukcia stropu. Medzi ďalšie výrazné zásahy patria nové vstavané výťahy.
"Technologie jsme do stavby integrovali tak, aby nebyly zřetelné. Jsou integrovány do částí, které nevyžadovaly invazivní zásahy a v částech nad posledním podlaží byly včleněny do nových konstrukcí. V části střešní krajiny nenarušují poetiku ´krásné staré Prahy´. V průběhu rekonstrukce tohoto historického domu jsme zjistili, že proces obnovy památek vyžaduje otevřenou a konstruktivní diskusi, a to v celospolečenském kontextu. Z této širší perspektivy je zřejmé, že nové vrstvy jsou u nemovitých kulturních památek přípustné a mnohdy i nutné. Stejně jako je nezpochybnitelný fakt, že proces rekonstrukce musí být veden s respektem a podle pravidel," uzatvára David Wittassek.
Materiály:
Autor: QARTA ARCHITEKTURA
Podklady: Linka
Fotografie: BoysPlayNice