Advertorial

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Dvadsať rokov inovácií vo svete priečok a mobilných stien

Spoločnosť Milt nielen sleduje súčasné trendy, ale aktívne prispieva aj k ich tvorbe.

Dizajn mimo času a priestoru – VŠVU predstavuje novú vizuálnu identitu a web

Pod novú vizuálnu identitu Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave sa podpísal oceňovaný autorský tandem Andrej & Andrej.
Grafika/IT
Red 315.02.2021
8090
Dizajn mimo času a priestoru – VŠVU predstavuje novú vizuálnu identitu a web

Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave víta začiatok ďalšieho semestra v novom šate. Po dlhšom období mení nielen svoju vizuálnu identitu, ale predstavuje aj vlastné písmo a vynovenú webovú stránku. O tieto zmeny sa, okrem iných, postarala dvojica dizajnérov – čerstvých držiteľov Národnej ceny za dizajn – Andrej & Andrej (Andrej Barčák a Andrej Čanecký).

"Po niekoľkých rokoch sme sa na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave rozhodli zmeniť vizuálnu identitu. V rámci výskumu jej histórie sa nám však nepodarilo vystopovať patričnú vývojovú líniu loga, či iného dizajnu školy (okrem niekoľkých nedávnych). V post-pravidovom období, kde svetom prúdi nespočetné množstvo hoaxov, sme teda metódou špekulatívneho dizajnu aj my vytvorili alternatívnu históriu loga VŠVU," vysvetľuje kolektív tvorcov novej identity.

Plagát
Plagát

“Umeleckým školám prináleží, aby aktualizovali svoju vizuálnu identitu v istých časových intervaloch. Nie sme komerčná značka, ale sme otvorená a dynamická škola, ktorá by mala svoju situáciu komunikovať vo vzťahu k meniacej sa dobe. Sme škola, ktorá by mala ísť proti prúdu,” povedala rektorka VŠVU Bohunka Koklesová.

Písmo Deer Headline
Písmo Deer Headline

Andrej & Andrej sa inšpirovali erbom rodu Pálffyovcov, ktoré figuruje na jednej z budov školy na Hviezdoslavovom námestí, ktorú rodina venovala na umelecké účely. Erb s motívom jeleňa tak v rukách dizajnérov mení svoje podoby naprieč históriou, odzrkadľujúc nielen politické zmeny, ale aj umelecké štýly. Náš jeleň však nepredstavuje len vyprázdnený symbol alebo pekný obrázok, v budúcnosti bude zastávať vlastný názor a pozície v rámci spoločenských udalostí. 

Dizajnérske duo pri tejto príležitosti vytvorilo pre VŠVU tiež úplne nové písmo, ktoré bude použité na oficiálnych dokumentoch, propagačných materiáloch a na vynovenom webe. Ten je oproti predošlému prehľadnejší, responzívnejší a návštevníci ľahko nájdu všetky informácie, projekty a výstavy, ktoré sa dejú u nás i za múrmi našej školy. Nový dizajn dostane aj naša Galéria Medium, ktorej logo a plagáty budú využívať školské písmo, identitu však získa vlastnú. 

Nový web VŠVU
Nový web VŠVU

“Logo našej školy je postavené tak, že si môžeme do neho pozvať logo hnutia, ku ktorému sa chceme ako škola prihlásiť. A toto je pre mňa jedna z najkrajších vecí, ktoré sa nám podarili. Jeleň tak bude stáť po boku poľského červeného blesku, alebo pôjde do partnerstva s environmentálnym hnutím Vlk, alebo sa zastane konkrétnej komunity v núdzi, občas sa zafarbí dúhovými farbami, inokedy smútkom za obete terorizmu vo Viedni. Náš jeleň toho bude mať veľa na starosti a myslím si, že to celkom dobre zvládne, pretože na rozdiel od iných jeleňov je genderovo korektný, svoje ego koriguje v prospech iných a nemá problém brať sám seba s humorom. A to aj v momente, keď mu jeden z parohov odpadol,” dodáva rektorka Bohunka Koklesová.

338
Vimeo

 

Ak sa chcete dozvedieť viac, prečítajte si nasledujúci rozhovor. Na otázky o koncepte a pozadí novej identity odpovedajú dizajnéri Andrej & Andrej, rektorka VŠVU Bohunka Koklesová a administrátorka školského webu Jana Gavalda. 

 

Prečo sa VŠVU rozhodla pre zmenu vizuálnej identity a nový dizajn webu?

BK: Umeleckým školám prináleží, aby aktualizovali svoju vizuálnu identitu v istých časových intervaloch. Nie sme komerčná značka, ale sme otvorená a dynamická škola, ktorá by mala svoju situáciu komunikovať vo vzťahu k meniacej sa dobe. Sme škola, ktorá by mala ísť proti prúdu. Kým v logách mnohých verejných inštitúcií prevláda text, my sme sa rozhodli pre naratívnu podobu našej identity, pre jej permanentnú obmenu hoci aj každý deň. Kladieme si totiž otázky o tom, kde sú hranice vizuálnej identity ako takej, prečo by malo byť logo školy premenlivé a nestabilné, ako to docieliť tak, aby bola škola naďalej vo verejnom priestore identifikovateľná. 


Aký koncept stojí za novým dizajnom?

A&A: V minulosti používala škola tri logá, ktoré vieme zmapovať. Doteraz nemala pevne zadefinovaný koncept, na ktorom by bola identita postavená.

Cieľom bolo vytvoriť vizuálnu identitu, ktorá bude ľahko použiteľná a bude ponúkať veľké spektrum možností a variabilitu práce naprieč rôznymi výstupmi, ktoré v súčasnosti škola produkuje - od výstav, publikácií až po komunikáciu na sociálnych sieťach.

Náš koncept vypĺňa historickú medzeru, pričom vytvára úplne novú realitu, oslobodzuje od pravidiel, ponúka podklad a obsah pre budúcu prácu s ním.


Ako teda vyzerá nové logo a vizuálna identita?

A&A: Pôvodný majiteľ budovy na Hviezdoslavovom námestí, kde sídli VŠVU, Ján František Pálffy rozhodol, aby bola budova po jeho smrti venovaná umeniu. Rodinný erb, ktorý je na fasáde, tvorí základ novej vizuálnej identity.

Symbol jeleňa sme ponechali a na základe poznatkov o vývoji grafického dizajnu, v tomto prípade o vývoji log, sme ho prispôsobovali historickým obdobiam naprieč celým storočím až po súčasnosť. Prešiel úpravami a postupnou redukciou, až po zjednodušenú verziu parohov.

BK: Veľmi dobre si uvedomujem, že jeleň je značne sprofanovaná téma v dejinách umenia, ručiaci jeleň je symbolom gýču, ale aj to, že ja ako rektorka uprednostňujem patriarchálny symbol v logu našej školy. Je v tom však jedna premenná. A tou je absencia histórie vizuálnej identity školy. Rozhodli sme sa to celé postaviť na fikcii, ktorá stiera hranice medzi časom a priestorom, je schopná silou svojej výpovede vtiahnuť vás do príbehu a vyvolať vo vás asociácie, ktoré príbeh individuálne rozvíjajú. Povedali sme si, že jeleň je logom školy "odjakživa", len podlieha premenám v čase, nesie podobu šľachtického pátosu, potom zase ideologického nánosu, hneď na to získava popartovskú atraktivitu, nevyhne sa op-artovskému prednesu a ďalším podobám, kým po ňom nezostane len odpadnutý paroh. A aj ten raz vstane ako vták Fénix z popola a preberie na seba podobu srny, lane alebo dúhového jeleňa. Všetko je možné, pretože žijeme v dobe hoaxov, ktoré náhle konfrontujeme s tým, kým sme a kam smerujeme. 

Nové logo a vizuálna identita
Nové logo a vizuálna identita

 

V čom je jeleň VŠVU iný od tých iných “sprofanovaných”?

BK: Logo našej školy je postavené tak, že si môžeme do neho pozvať logo iného hnutia, ku ktorému sa chceme ako škola prihlásiť. A toto je pre mňa jedna z najkrajších vecí, ktoré sa nám podarili. Jeleň tak bude stáť po boku poľského červeného blesku, alebo pôjde do partnerstva s environmentálnym hnutím Vlk, alebo sa zastane konkrétnej komunity v núdzi, občas sa zafarbí dúhovými farbami, inokedy smútkom za obete terorizmu. Náš jeleň toho bude mať veľa na starosti a myslím si, že to celkom dobre zvládne, pretože na rozdiel od iných jeleňov je genderovo korektný, svoje ego koriguje v prospech iných a nemá problém brať sám seba s humorom. A to aj v momente, keď mu jeden z parohov odpadol. 

Aplikácie vizuálnej identity
Aplikácie vizuálnej identity

 

Pre VŠVU vzniklo aj nové písmo – v čom je špecifické?

A&A: Písmo sa odvíja od logotypu, ktoré nám určuje stavbu písma. Problém logotypu bol v tom, že bolo potrebné mať vypísaný celý názov školy v plnom znení, rovnako ako aj v angličtine. Takéto dlhé napisy, k tomu nešťastne kolidujúca diakritika a vysoké medziriadkové priestory vytváraju nekompaktný, rozpadnutý a nejednotný tvar. Tento problém sme riešili zvýšenými minuskami, čím sa zúžili medziriadkové priestory. A naopak, verzálky sme mierne znížili.

Písmo Deer Text
Písmo Deer Text

 

VŠVU vynovila aj svoju webovú stránku. Ako sa líši oproti tej predošlej?

JG: Náš školský web obsahuje veľké množstvo informácií, stránok a stovky oznamov, pozvánok i ďalších udalostí. Predošlý web bol vytvorený pred zhruba ôsmimi rokmi a svojou štruktúrou veľmi dobre reagoval na vtedajšie potreby, no čas pokročil a udialo sa množstvo zmien, na ktoré musíme reagovať. Nový web má preto inú štruktúru informácií. Snažili sme sa, aby jednotlivé skupiny užívateľov a užívateliek mali "po ruke" to, čo potrebujú a hľadajú najčastejšie.


V čom konkrétne spočívajú zmeny webu? 

JG: Úplne sme zmenili systém práce s udalosťami - pozvánky, oznamy, a podobne. Na novej stránke sa zobrazujú naprieč celým obsahom na miestach, s ktorými obsahovo súvisia. Pozvánku na výstavu konkrétnej katedry či ateliéru tak nenájdete len v časti Pozvánky, ale zobrazuje sa i na stránke danej katedry alebo ateliéru. To "vnáša život" aj na inak obsahovo statické stránky.

Ďalšou výraznou zmenou je responzívnosť. Náš web je konečne plne responzívny a zobrazuje sa kvalitne na rôznych typoch a veľkostiach obrazoviek, monitorov, displejov, atď.

V obsahovej časti je zásadným krokom vytvorenie anglickej jazykovej mutácie, ktorá plne odzrkadľuje slovenskú verziu. Doteraz bola preložená len časť stránok a udalostí. Na novom webe sme vytvorili presnú kópiu slovenskej verzie webu. Reagujeme tak na zvýšený záujem zahraničných študentov a študentiek o štúdium na našej škole. Rada by som upozornila, že to nie je samozrejmosťou ani u mnohých zahraničných vysokých škôl.

Nový web VŠVU
Nový web VŠVU

 

Nový dizajn mali na starosti, okrem iných, najmä mladí dizajnéri Andrej & Andrej, absolventi Katedry vizuálnej komunikácie VŠVU. Prečo si VŠVU vybrala práve ich? 

BK: Andrej Barčák a Andrej Čanecký realizovali pre nás vizuálnu identitu 70. výročia školy spred dvoch rokov. Oni prišli s motívom jeleňa a my sme videli, ako sa na tento návrh nabaľujú ďalšie a ďalšie príbehy, ako si to ľudia na škole užívajú a uvedomili sme si potenciál toho celého. Veľmi nás komunikácia s nimi bavila. Celé sa to rodilo na pozadí humoru, vtipu, ale aj premýšľania o dobe, škole a našich absolventoch a absolventkách. 


Čo škola od novej vizuálnej identity a webu očakáva? Ako by sa podľa Vás mala v súčasnosti prezentovať vysoká umelecká škola, čo sa týka dizajnu?

BK: Vizuálnu identitu nevnímam len ako značku školy s nejakým symbolom, ale aj ako politický nástroj, ako postoj, prostredníctvom ktorého komentujeme dianie okolo nás. Identita by nemala byť vyskladaná len z vnútra našej školy, ale mala by do seba integrovať aj vonkajšie podnety. 

Na príprave a realizácii spolupracovali:

  • Vizuálna identita, Písmo, Animácia: Andrej & Andrej (Andrej Barčák, Andrej Čanecký)
  • Web dizajn: Martin Kahan, Andrej & Andrej (Andrej Barčák, Andrej Čanecký)
  • Konzultant projektu: Palo Bálik
  • Web Development: Juraj Kapsz
  • Štruktúra webu: Jana Gavalda
  • Konzultanti písma: Michal Tornyai, Ondrej Jób, Matej Vojtuš
  • Sound Design: Martin Zaujec
  • Design support: Kristína Uličná, Matej Mihályi
  • Spolupráca v prvej fáze prípravy identity: David Kalata

Všetky informácie o novom dizajne nájdete na webe VŠVU.

Vložené
15. február 2021
0
809
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím